بر اساس يادداشتهايم نكاتي را كه متخصص ايجاد يا اين كه تأمين محتوا و حتي متخصص ورود محتوا مي بايست بداند، به اصطلاح سئو در مشهد «تحليل ليست بهينه سازي (بهينه سازي Checklist) يا اين كه بررسي ليست محتواي كيفيت خوب و خوب تا عالي» اينجا مينويسم. ياد آوري مي كنم كه نسبتاًً از نصفه مقاله، ترتيب نكات طبق حق تقدمبندي و اهميت آن ها وجود ندارد. همينطور برخي موردها به هم مجاورت مي باشند و شايد تصور كنيد همپوشاني دارا هستند. توضيح هر كدام از اين نكات مي تواند طولاني باشد البته زيرا قصدم در اينجا فهرست كردن ميباشد، در بيشتر مورد ها به يك پاراگراف يا اين كه عبارت اكتفا مي كنم. تاريخ پاياني دستكاري: ارديبهشت ماه ۹۸ بررسي ليست seo ۱. محتوا اصيل باشد خير برگرفته از جايي (اسكن). ۲. مقاله موءثر باشد؛ براي نياز استفاده كننده نوشته خواهد شد خير تنهاً جذب كاربر و جواب ندادن به سوالهاي وي. ۳. متن ساختارمند باشد؛ اين عمل را با تيتربندي (تيترهاي اساسي و فرعي)، به كارگيري از شمارهگذاري يا اين كه نمادگذاريهاي متفاوت، پيشگفتاراي گيرا و وسوسهكننده و ارائه عدهبندي و سودگيري در آخر محتوا انجام دهيد. ۴. به عمل بردن كلمه ها كليدي مطلوب و داراي ربط. ـ بوسيله ابزارها و وبسايتهاي بررسي جستجوي يوزرها اينترنتي، لغات كليدي را پيدا فرماييد و وسعت جستجوي آنهارا نظارت فرمائيد. از جملهً براي متاع «كيف پول چرمي زنانه» مشاهده كنيد چه تركيبي از اين چهار واژه بيشترين كاوش را داشته ميباشد و آن را در اولين نوبت و آن گاه مخلوطهاي بعدي را بهدنبال متن به فعاليت بگيريد. ـ كوتاهي يا اين كه بلندي لغات كليدي را بر طبق وسعت كاوش (كه بوسيله ابزارهايي مانند گوگل ترندز به دست مياوريد) تعيين فرمائيد. لزوماً لغات دمدراز و بلند بيشترين وسعت كاوش را ندارند. ـ گهگاه املاي اشتباه كلمه و واژهاي پرجستجوخيس يا اين كه معادل با نگارش صحيح آن ميباشد يا اين كه وسعت جستجوي قابلتوجهي داراست. دراين مورد ها به طريقي به آنها اشاره نماييد؛ به عنوان مثالً نعنا (نعناع)؛ گرديد (شبيد / شِوِد). ۵. اضافه كردن موادتشكيل دهنده غيرمتني مطلوب و داراي ربط (مانند تصوير، ويدئو و اينفوگرافيك) به متن محتوا. ۶. تثبيت تيتر (Title) و متن جايگزين براي تصاوير (تگ Alt). ۷. نظم در تكثير؛ بويژه نشر روزمره براي بلاگ و روزنامه. ۸. عدم بازنشر محتواي يكسان در صفحه هاي ديگري از يك دامنه. اما در ايجاد محتواي الكترونيكي در استاندارد آموزشي اسكورم (Scorm) اين نقص نيست و محتوا يك توشه ساخت و ساز و بارها در جاي هاي متفاوت اجرا و اكران داده ميگردد. اين استاندارد در ساخت و ساز قابل انعطافافزارهاي آموزشي ذيل اينترنت كاربرد موثر و مؤثري دارااست. ۹. لينك (پيوند) داخلي به يك محتواي ديگر دامنه؛ بويژه هنگامي محتواي جديدي منتشر مي كنيد، به آن در مطالب كهنخيس لينك توليد نمائيد كه با اين فعاليت دو بها سئويي نتايج مي شود. ۱۰. لينك (پيوند) بيروني به دامنه و وبسايت داراي اعتبار و داراي ارتباط. دراينجا قضيه اساسي كانالسازي بهينه سازي هم مطرح ميباشد كه براي يك مال دامنههاي گوناگون داشت و دربين آنها پيوندسازي و پيونددهي به طور كانالاي تشكيل داد. ۱۱ و ۱۲. از متا تگها، متاي تيتر و متاي توضيحات (Meta Description) نوشته گردد و در آن مانند متن، بهينه سازي فني رعايت شود (مانند فايدهگيري از عبارات كليدي مطلوب)؛ اين دو متا در حاصل گوگل براي استفاده كننده اكران داده ميشود تا ببيند در شرايطي كه اين محتوا به كارش مي آيد كليك نمايد و بخواند. ـ با استعمال از متاتگ، تيتر و توضيحات محتوا قادر است در برگه تجربه كاربري (UX) و حاصل گوگل متعدد باشد. ـ تعداد كليك در شيت نتيجه ها، يك كدام از معيارهاي اساسي و مستمر موتور جستجو گر گوگل براي درجهبندي و اكران نتيجه ها ميباشد. ۱۳. در تيتربندي متن، يك توشه از تگ تيتر اچ يك (H1) و در عنا وين بعدي و فرعي، بسته به ارتفاع متن و نياز، از اچ دو تا شش به كار گيري فرماييد. ـ تيتر (Title) و تگ اچ يك (H1) نبايد به طور كامل يكسان باشد. ـ از حيث seo و ارتقا بازديد و قرار به دست آوردن در صفحه هاي نخستين نتيجه ها گوگل، دو كلمه و واژه ابتدايي تيتر مقاله (تايتل: Title)، متاي تيتر و متاي توضيحات (Meta Description) و نيز تيتر نخستين مقاله (تگ اچ يك: H1) خيلي اهميت دارااست. ـ براي استعمال از دو تگ اچ يك (H1) در يك برگه، كدنويسي صحيح آن را در HTML5 با ساخت و ساز section انجام دهيد. ۱۴. در به كارگيري از عنصرها غيرمتني (مانند تصاوير و اينفوگرافيك)، به مالكيت معنوي (با بيان منبع و در مواقعي پيونددادن)، seo آن (مانند بهينه سازي تصاوير) و بعد از آن براي با صرفه بودن سرعت، به كيفيت و وسعت معدود، اهميت دهيد و توجه فرماييد. ۱۵. براي گروه محتواهاي توليدي در يك دامنه و وب سايت (مانند روزنامه يا اين كه بلاگ وابسته به يك وب سايت اساسي)، دستهبندي قرار دهيد تا استفاده كننده به راحتي و به صحت به مقاله يا اين كه مطالبي كه عشق يا اين كه نياز داراست دست يابد و تعاملش با تارنما بيشتر شود. ۱۶. براي هر محتوا، علاوه بر گزينش دستهبندي اساسي مطلوب، براي دستهبنديهاي كوچكخيس و خاصخيس، از تعدادي تگ و برچسب يك كلمه و واژهاي و نيز تعدادي واژه و كلمهاي كوتاه (عبارت) به كار گيري فرمائيد. ـ نكتهاي را كه در كوتاهي يا اين كه بلندي لغات كليدي (گزينه ۴) گفتم در اينجا هم در حيث بگيريد. ـ اين برچسبها نبايد عين عنا وين دستهبنديهاي مهم باشد و كوشش نمائيد بيشتراز هفت آيتم نشود. همينطور پيش از ساخت و ساز تگ تازه، عملكرد نمائيد از تگهاي قبل به كار گيري نمائيد. ۱۷. در محتواهاي بيش تر از پانصد واژه و كلمه از سوتيتر / نقلقسم به كار گيري فرمائيد؛ يعني پاراگراف يا اين كه بندي كه به طور جدا و معلوم گرديده در لابهلاي متن قرار ميگيرد؛ مثل چپچين يا اين كه ميانهچين گرديده در برخي اپهاي ورود محتوا. ۱۸. مطالعه محتواهاي حريف و نگارش متني خلاقانه و گوناگون و حتي يكتا و مخصوصبهشخص. ۱۹. رعايت صحيحنويسي و نكات بازنويسي زباني؛ حداقل در متن خطا املايي و تايپي وجود نداشته باشد و تا حدودي نمادگذاريها ظريف باشد. در صورتيكه به نگارش صحيح كلمه و واژهاي يا اين كه معناي آن مشكوك مي باشيد مطلقاً چك فرماييد. ميتوانيد از تارنما واژه و كلمهياب استعمال فرمائيد: ۲۰. متن، علمي و مستند باشد البته سرازير و معمولي و همگاني نوشته گردد. ۲۱. بهروزرساني محتواها با محافظت آدرس اينترنتياش (URL)، دستكم تا بيست درصد مجموع محتوا (متن و غير متن). ۲۲. تشكيل خانواده مطالب در رابطه يك قضيه؛ ولي خويش اينجانب دراين باره هنوز قانع نشدهام و فكر ميكنم در بيشتر مورد ها محتواي بلند تا ۳۵۰۰ كلمه و واژه و رعايت بهاندازه نكات موردنياز (همين محاسبه ليست) خيلي مفيدتر از وجود يكسري مقاله داراي ارتباط براي يك مورد ميباشد. ۲۳. محتوا با غرض كاوش مطابق باشد. در يك نگاه، غرض كاوش مخاطب دو سيرتكامل ميباشد: الف. جستجوي داده ها: متاع «چه ميباشد»؟ «چطور» عمل مينمايد؟ «چهگونه» ميتوانم به كار گيري كنم؟ ب. جستجوي تجاري: «ارزش» مال در حات تكفروشي و فروش عمده، جاي و محل عرضه، نحوه توصيه و خريد آنلاين، به صرفه بودن خريد با اينترنت فرآورده و .... در حالتي كه ناچاريد نسبت به هدف ها كاوش، تلفيقي و تركيبي بنويسيد، بسته به درصدي كه محتوا به هدف ها كاوش سهم داراست انطباق را در حيث بگيريد. ۲۴. در محتواي متني، دست كم متن ۵۰۰ واژه باشد؛ اينجانب دست كم ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ واژه را ترجيح مي دهم تا بتوان به نيكي تيتربندي كرد و حق مقاله را ادا كرد. به همين استدلال حقالزحمهها را بر طبق همين مقدار و بسته به كيفيت آن كف و سقفي در لحاظ ميگيرم. در محتواي حداكثري همت نماييد در غير مورد ها موردنياز بيش تر از ۳۰۰۰ واژه و كلمه نشود. در متنهاي بلند، بندها (جملهها) بيشتراز ۳۰۰ واژه نشوند. ۲۵. به اكران صحيح محتواي پاياني در تلفن همراه مسلماً اعتنا داشته باشيد؛ فعلا نسبت بازديدكنندگان از روش تلفن همراه بيشتر از رايانه شدهاست. ۲۶. محتوا مولف داشته باشد و بهتر ميباشد مولف به طور كوتاه معرفي گردد؛ يكياز مزاياي اين عمل دقت يا اين كه اعتماد بيشتر كاربر ميباشد. ۲۷. پيوندهاي (پيوندهاي) ورودي به محتوا، به ارتقاء اعتبار محتوا نزد موتورهاي جستجو گر امداد مينمايد و مؤثر ميباشد؛ ولي اين مورد بيشتر به توزيع محتوا برميشود؛ مانند بك لينگها يا اين كه تكثير در كانالهاي اجتماعي. ۲۸. نظردادن مخاطبان (كامنتها) به محتوا، نشاندهنده عكس العمل و تعامل بيشتر مخاطبان و يوزرها اينترنتي ميباشد و اين براي خزندههاي موتورهاي كاوش گر نمره مثبت به حساب مي آيد؛ اين آيتم نيز بيشتر به توزيع محتوا مربوط ميباشد تا كارشناش ايجاد محتوا. ۲۹. سئوي جستجوي صوتي رعايت گردد؛ اينك جستجوي صوتي رو به فزوني ميباشد و يوزرها در موقعيت گفتاري مختلف از وضعيت نوشتاري كاوش مينمايند و گهگاه براي كاوش در وب، لفظ ها و عبارتهايي را به عمل ميبرند كه در شرايط نگارش و نوشتن استعمال نمي كنند. اهميت بهينه سازي صوتي را هنگامي بيشتر احساس خواهيد كرد كه دستيارهاي صوتي مبني بر هوش تصنعي در كشورايران مرسوم گردد. كمپانيهاي وسيع هر مورد نامي براي اين دستيار صوتي هوشمند برگزيدهاند؛ مانند: اسيستنت گوگل (Google Assistant)، بيكسبي سامسونگ (Bixby)، الكسا آمازون (Alexa)، دستيار صوتي اپل (Siri)، كورتانا مايركوسافت (Cortana). ۳۰. سئوي معنايي رعايت گردد؛ اين seo را به الگوريتم مرغ مگس خوار مجاورت ميدانند. رعايت seo فني و ساختارمند بودن وبسايت و دامنه بهاين گزينه خيلي ياري مينمايد. ۳۱. در محتوا، نامونشان مارك محافظت گردد (seo برندينگ) و به استراتژي ساخت محتوا اعتنا و توجه خواهد شد. ۳۲. از تجهيزات اپ ورود محتوا براي صورتدهي و زيبايي متن به كار گيري نماييد: مانند سياه كردن چندين گزينه از اصطلاحات اصلي و مربوط به كليدكلمه اساسي، اندازه و رنگ عنا وين (تگ اچ ۱ تا ۶) و رنگ عبارات گره خورده (لينك و پيوندداده گرديده)، قراردادن مطالب داراي ربط در اواسط و انتها مقاله.
سه شنبه ۲۹ مهر ۹۹ | ۱۰:۴۰ ۱ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است